Skärmavbild 2015-10-06 kl. 13.16.29Årets sociala medier-raket kommer flyga ännu högre 2015. Och de som lyckas med sin marknadsföring på Instagram kommer att premieras rejält. Dags att skaffa konto nu och bemästra kanalen. 

I går passerade Instagram en viktig milstolpe – över 300 miljoner användare vilket innebär att företaget nu gått om Twitter som ”bara” har 284 miljoner. Samtidigt introducerar de möjligheten attverifiera konton (så att du vet att det är den riktiga Beyoncé du följer) och plockar dessutom bort spamkonton.

Instagram som marknadsföringsverktyg är väldigt effektfullt. Även om din organisation inte säljer bildsköna produkter är den sombemästrar konsten att göra snygga videor och publicera genomtänkta bildidéer garanterad utdelning.

Jason DeMers på Forbes tror definitivt att Instagram kommer att växa stort som marknadsföringsverktyg, speciellt med tanke på att man kommer att kunna rikta sina reklaminslag mot ett urval av användare (baserat på kön, ålder och land). Å andra sidan spår han också att Ello kommer att växa stort och Google + försvinna så jag vet inte hur mycket jag litar på honom i övrigt…

Tvekar du fortfarande inför att skapa ett Instagramkonto åt din rörelse? Helt rätt. Man ska inte bara ”skaffa” sig ett konto för att någon säger att det kommer att växa eller för att ”alla är där”.

Innan du skapar ett Instagramkonto åt ditt företag måste du:

  1. Ha ett mål med din Instanärvaro  – hitta fler kunder eller nå en ny målgrupp, öka engagemanget bland befintliga kunder, sälja fler varor för att nämna några exempel
  2. Veta att din tänkta målgrupp finns på Instagram
  3. Veta att du/någon på ditt företag har tid att sköta kontot
  4. Veta att du har relevant material

Sen är det bra om du har ett bildspråk som genomsyrar företagets inlägg i kanalen så att användarna lätt känner igen dina inlägg.

Har du gjort din hemläxa och svarat på frågorna ovan vet du om det är dags att gå vidare och skapa ett företagskonto och bli en del av den där raketen eller om du ska stanna på jorden lite till.

Vill du veta mer om Instagram kan du läsa om hur du pimpar ditt konto med rörlig bild och är du sugen på att veta mer om hur du gör succé i sociala medier ska du definitivt läsa ”Så slår du igenom i sociala medier” och det här inlägget som ger dig fler tips om hur du lyckas.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta mig. Jag hjälper dig gärna att hitta svaren och anpassar mig alltid efter din verksamhets förutsättningar. Har du inte tid att uppdatera själv kan jag göra det åt dig, till exempel.

PS: Bilden längst upp till höger är från Åhléns Instagramkampanj Dumpa Mig! som jag tyckte var genialisk. Man skulle skärmdumpa den produkt man ville ha 50 procents rabatt på och visa upp sin bild i kassan på Åhléns.