Kvalitativt innehåll, unika undersökningar och tydliga åsikter. Så klarar du Facebooks nya algoritmförändring – och får dina läsare att dela ditt innehåll.

I och med Facebooks förändringar i nyhetsflödet är det oerhört viktigt att du levererar riktigt kvalitativt innehåll som inte bara är intressant utan också delbart. Tänk på att hellre publicera ett riktigt bra inlägg varannan vecka än en halvdan varje dag.

Här kommer några tips på innehållstyper som både skapar engagemang och läsning:
▶︎ Exklusiva studier. Rapporter, forskning, white papers, fallstudier eller andra typer av analyser som både presenterar och diskuterar studier som inte gjorts tidigare. Kanske har din verksamhet svårt att skapa den här typen av innehåll, men det finns inget som hindrar att ni delar med er av det andra kommer fram till – gärna med en egen analys eller reflektion.
▶︎ Journalistik och tyckande. Följ med i nyhetsdebatten och försök hitta aktuella snackisar där verksamheten kan profilera sig.
▶︎ Listor. Alla älskar en riktigt bra lista. Det är lätt att ta till sig och läsa, speciellt online.
▶︎ Video. Rörligt innehåll är riktigt populärt för tillfället. Tänk på att de ska gå att se utan ljud – använd gärna textremsor à la KIT om du har ett budskap du vill få fram.
▶︎ Så gör du. En ”så gör du”-text och rubrik är värdefull både för att den är praktisk men också för att den är relevant för sökmotorerna.
▶︎ ”Varför”-texter. Ganska lik en ”så gör du”-text, men med annan vinkel. Återigen praktisk eftersom du hjälper din läsare och gör vederbörande smartare kring någon företeelse i din verksamhet.
▶︎ Quizzer. En quiz är populär för att den är både interaktiv och delbar. Inom vissa verksamheter kan det vara svårt att komma på en relevant quiz men jag är säker på att det finns åtminstone någon variant. Gratistjänsten Qzzr kan testas med fördel, eller Facebookappen som lovar bra resultat.
▶︎ Infografik. Kräver tid och lite kunskap om hur man visualiserar information, men gratistjänsterna canva.com och piktochart hjälper dig komma en bra bit på vägen.

Satsa också på originalitet, detaljrikedom och var underhållande! Det skadar inte med lite humor då och då.