Instagram blir mer som FacebookInstagram förändrar det som många sett som plattformens fördel och inför nu en algoritm som gör att du som användare ser det Instagram tror att du helst vill se, i stället för att inläggen kommer i tidsföljd. 

För företagare på Instagram innebär det här att du måste vara ännu mer relevant och verkligen skapa innehåll som folk gillar – annars kommer du inte att synas. Dessutom måste du verkligen utnyttja rätt hashtaggar – för vad jag förstår kommer inte den delen av Instagram att förändras. Hur du väljer rätt hashtaggar för ditt företag kan du läsa här.

Jag som användare är rätt missnöjd med denna förändring, eftersom jag är otroligt irriterad på Facebooks algoritm som gör att jag ser i princip samma människors innehåll hela tiden. På Instagram har jag valt att följa vissa företag för att jag vill se hur de använder sig av kanalen. Det är ganska sällan som jag gillar deras inlägg men jag vill ändå ha kvar dem i mitt flöde.

Enligt Instagram kommer den här förändringen gradvis över de närmaste månaderna men medlemmarna i en Instagramgrupp på Facebook påstår att de redan har sett förändringar i engagemang – gillamarkeringarna kommer inte direkt, utan är något fördröjda.

Oavsett när förändringen kommer, eller om den redan är här, är det precis som Techcrunch konstaterar. Att synas i sociala medier kommer att bli svårare och svårare.